Als aanvulling op de bekroonde reeks DL-7 wielladers, heeft Doosan Infracore Europe de lancering van de nieuwe DL200-7 en DL420CVT-7 modellen bevestigd. Net als de bestaande modellen bieden de DL200-7 en de DL420CVT-7 een ontwerp van de volgende generatie met een krachtige en nieuwe motor welke voldoet aan stage V met een hogere productiviteit, een lager brandstofverbruik en minder onderhoudskosten. Dit alles in combinatie met een uitstekend zicht en ervaring voor de machinist.

De motor van de DL200-7, het kleinste model in de reeks, wordt geleverd door Perkins 1204J 4-cilinder Stage V met een vermogen van 106 kw (144 pk) bij 2200 tpm. Met een vermogen van 240 kw (326 pk) bij 1800 tpm. levert de Scania DC09 motor in de DL420CVT-7 een royaal koppel bij een laag toerental. Allebei voldoen ze aan de Stage V emissievoorschriften door het gebruik van katalysatorreductie, een dieseloxidatiekatalysator en aangepaste DPF.

Tot 15% extra brandstofbesparing

De DL420CVT-7 is uitgerust met een CVT (Continuously Variable Transmission), het resultaat van een combinatie van een hydraulische technologie en een mechanische technologie welke zorgt voor een soepele continue snelheidsvariatie. Hierdoor kan de DL420CVT-7 automatisch overschakelen van het hydraulisch vermogen bij een lage snelheid naar het mechanische systeem om bij hogere snelheden te werken. 

Het volledige rijbereik, vooruit en achteruit, wordt aangestuurd door het CVT-systeem. Het lage toerental zorgt voor een hoog rendement en het beste rijcomfort, ongeacht de snelheid. De variabele krachtverdelingstechnologie vergemakkelijkt het zachtjes en hydraulisch wegrijden. Bovendien kan met de CVT een brandstofbesparing tot 15% worden gehaald.

Perfect zicht voor de machinist

De nieuwe cabine op de DL200-7 en de DL420CVT-7 biedt een sterk verbetert zicht met zo min mogelijk dode hoeken en groter raamoppervlak van 14% ten opzichte van de -5 modellen. De wielladers hebben ook de optie van verstelbare achteruitkijkspiegels voor extra veiligheid. Op de cabine zitten LED werklampen, met een maximaal van zes aan zowel de voor- als achterkant. Voor de veiligheid van voetgangers heeft de LED verlichting op de motorkap een automatische stroboscoopfunctie (hoge frequentie korte lichtflitsen) om aan te geven wanneer de wiellader achteruit rijdt. 

Een compressor met blaaspistool (lucht) is als optie verkrijgbaar, deze bevindt zich in de cabine zodat je er gemakkelijk bij kunt. Een krachtige optie om de cabine zuiver te houden en handig voor het dagelijks onderhoud. 

Nieuwe en ruime ergonomische cabine

Beide modellen zijn voorzien van aanzienlijk meer bedieningscomfort, een verbetert stuursysteem en geavanceerde elektronische bedieningselementen. Met behulp van het nieuwe Doosan Smart Key systeem op het bedieningspaneel kan de machinist zonder sleutel de machine starten. Dit ter voorkoming van diefstal. Het systeem biedt deurvergrendeling en ontgrendeling. Ook bevinden er zich twee USB-aansluitingen in het bedieningspaneel. 

In de nieuwe cabine zit een standaard Grammer Actimo XXL stoel met volledig instelbare horizontale en verticale vering, stoelverwarming, driepunts veiligheidsgordel met alarmpictogrammen en een pneumatische lendenfunctie. Het paneel met Doosan Smart Touch systeem heeft een nieuwe lay-out en ontspiegeld glas.

Nog een standaard optie is de nieuwe EMCV joystick (Electric Main control Valve). Deze is volledig geïntegreerd in de armsteun, waardoor de machinist de hefarm en uitrustingsstukken soepeler en nauwkeuriger kan bedienen. Functies welke beschikbaar zijn via dit systeem zijn onder andere de automatische graafrem en schokpreventie voor meer comfort voor de machinist. 

Met behulp van het nieuwe Doosan Smart Touch systeem kunnen de voorkeuren van de machinist worden ingesteld en aangepast. De ergonomische joystickbediening is ontworpen om de machinist een nauwkeurigere controle te geven met een kortere hendelslag, wat zorgt voor minder snel vermoeidheid. Het nieuwe 8-inch touchscreen biedt alle belangrijke instellingen en informatie die de machinist nodig heeft op één plek.

Alles wat de machinist aan informatie nodig heeft is binnen handbereik op het touchscreen terug te vinden, achteruitkijkcamera, verwarming, airco, radio en Bluetooth en de helpfunctie voor de machinist. De machinist heeft meer beenruimte, een grotere koelboxruimte en een verbetert aircosysteem met geoptimaliseerde luchtcirculatie.

Grotere veelzijdigheid voor hydraulische uitrustingsstukken

Beide wielladers hebben eenvoudige hydraulische aansluitingen en zijn standaard uitgerust met een derde hydraulische functie incl. instelbare olieflow en vergrendeling. Deze levert een constante oliestroom voor hydraulisch aangedreven aanbouwdelen. Voor de machinist is de bediening van de hydraulische uitrustingsstukken erg gemakkelijk en comfortabel omdat dit  via de proportionele schakelaar op de joystick gaat.  

De standaard bakinhoud van de DL200-7 en de DL420CVT-7 is respectievelijk 2.0 en 4.3 m3. De hefarm levert hoge opbreekkrachten en hefvermogen, vooral voor zware materialen en heeft een grote storthoek voor het efficiënt lossen van kleverige materialen. Beide modellen zijn ook te leveren als high lift versie, met een hoge hefarm en zwaarder contragewicht voor wanneer er hogere storthoogtes en een grotere veelzijdigheid vereist is.

Hogere prestaties

Het LIS zorgt voor een soepeler rijcomfort voor de machinist evenals een hogere productiviteit dankzij de verbeterde stabiliteit wanneer de wiellader in beweging is. De hefarm wordt gedempt door een hydropneumatische accumulator welke is gekoppeld aan het hydraulisch systeem van de lift en fungeert als schokdemper. Hierdoor wordt de machine minder belast, is hij schokvrij, heb je geen materiaalverlies en bereikt hij hogere rijsnelheden. Een groot voordeel hiervan is dat hij veel beter presteert en een veel lager brandstofverbruik heeft bij het uitvoeren van laad- en transporttoepassingen.  

De DL200-7 is standaard uitgerust met een vernieuwde Hydrostatische Transmissie en nieuwe sterkere TPD assen. Deze transmissie zorgt voor een soepele, schokvrije werking in alle situaties en biedt vier stappen om de eindsnelheid te beperken, vijf verschillende tractiemodussen voor alle toepassingsuitdagingen en motortoerentalinstellingen in combinatie met zeven snelheidslimieten in de eerste versnelling om hydraulische uitrustingsstukken te optimaliseren. De automatische TPD assen zowel voor en achter zorgen voor optimaal bestuurderscomfort, minder slijtage van de banden en lage as temperaturen op vaste grond. Optionele sperdifferentiëlen voor en achter zorgen automatisch voor maximale tractie en gemakkelijk rijden over zachte en modderige grond zonder dat een handmatig sperdifferentieel nodig is.

Voor de DL420CVT-7 geldt standaard zware HDL assen en verbeterde tractie met een differentieel hydraulisch slot waardoor deze wiellader uitzonderlijk werkt, vooral in situaties met hoge belasting. Het hydraulische differentieel kan automatisch worden ingeschakeld bij vol koppel zonder enige actie van de machinist. Optionele onafhankelijke oliekoelercircuits zorgen voor lage olietemperaturen van de voor- en achterassen en zorgen voor oliefiltratie en verlengen de levensduur van de as-componenten. Dit is heel handig bij veeleisende toepassingen zoals lange afstanden en transport bij hoge temperaturen. 

In de hele aandrijflijn zijn verbeteringen aangebracht om de machinist te voorzien van de beste rijeigenschappen en dus ook sneller te rijden, waarbij de maximale snelheid van 38 km/u gehaald kan worden.

Het Doosan Smart Guidance System is een nieuwe functie die de rijgewoonten van de machinist analyseert en daarbij helpt zo zuinig mogelijk te werken. De DSGS biedt een overzicht en gids van het rijpatroon van de machinist om het brandstofverbruik, de efficiëntie en de duurzaamheid per categorie weer te geven.   

Standaard 3 jaar of tot 5000 uur garantie

Het verbeterde hydraulische system en belangrijkste onderdelen zorgen voor een sterk geoptimaliseerde duurzaamheid en onderhoud. Door de hoge betrouwbaarheid en kwaliteit van beide wielladers worden deze standaard geleverd met 3 jaar garantie of tot 5000 uur.

Standaard Doosan Connect

De wielladers zijn in de fabriek voorzien van het nieuwste Doosan Connect systeem. Dit is een tool welke speciaal ontworpen is voor de Doosan reeks en uitgebreide informatie geeft over de machineprestaties in een dubbele modus (satelliet, mobiel netwerk). Het biedt een online gebaseerde oplossing voor het wagenpark die zeer nuttig is voor het beheren van de prestaties en veiligheid van de machines en het bevorderen van preventief onderhoud.